inte intolerant, bara slut på tålamod

Jag kommer att kommentera valet i ett enda inlägg i min blogg, detta pga Sverigedemokraterna och att de numera kan skryta med monikern Sveriges nya riksdagsparti.

Jag ser inte riktigt varför den chockartade stämningen uppstått. Sverige är och har varit rasistiskt. Staten men framför allt den privata sektorn diskriminerar många människor på daglig basis. Vissa fall av diskriminering är olagliga, andra moraliskt förkastliga (ja det stämmer, all form av diskriminering är inte olaglig).

Problemet med den svenska rasismen är att den är tabubelagd. Att prata politik överlag kan ju konstigt nog sätta igång en ordentlig social kontrovers. Det leder till att fördomar sopas under mattan, där de gror sig starka. Allt detta medan den etablerade politiska debatten berömmer Sverige och svenskarna för deras öppenhet.

BULLSHIT!

Det får vara nog nu, att säga att Sverige är relativt bra men ändå inte lyfta ett finger för att bryta diskriminerande maktstrukturer i samhället håller inte. Demokrati, frihet och jämlikhet alla dessa tre är begrepp som inbegriper konstant momentum. Vi måste hela tiden flytta fram frontlinjen och bekämpa nya orättvisor. Den dagen vi blundar för våra fördomar och ägnar åt oss självgodhet är den dagen mörka krafter smyger sig in i våra folkvalda församlingar.

Alla svenskar bör rannsaka sig själva, lufta sina fördomar. Jag är trött på att bli behandlad som en terrorist, en svartskalle, en muslim. Jag är trött på etiketterna som Sverige envist ska sätta på mig.

Jag är trött på svenskar som säger att de inte är rasister, men som föredrar att deras söner/döttrar träffar någon svensk…någon kristen. Det är rasism oavsett hur man väljer att slicea det. Jag är trött på att förklara, reda ut och besvara fördomar för att på något sätt kompensera för en negativ samhällelig bild av mig.

Så alla ni som sitter på era jävla fördomar där ute…det är dags för Sverige att göra upp med sina fördomar. Och om ni mot all förmodan stöter på mig…var beredda på att jag slaktar er verbalt för den ignorans och brist på intelligens ni har.

Därför är jag tacksam för att Sverigedemokraterna valdes in i riksdagen i söndags.




    Lämna en kommentar